Harmonie 05/2015
V dubnu proběhla v Praze převážná část festivalu Klementinum Baroque Evenings (28. 3. – 3. 5., Capella Regia Praha a hosté), konaly se další koncerty 13. Festivalového cyklu souboru Musica Florea (15. 4.) a IX. Festivalového cyklu Ensemble Inégal (20. 4.), a pokračovaly Barokní podvečery Collegia Mariana (28. 3.). Klementinum Baroque Evenings propojily v kostele sv. Salvátora a Zrcadlové kapli známý repertoár s díly kdysi mimořádně populárními, dnes však téměř neprovozovanými. Jejich dramaturgie zahrnula jak Bachovy Janovy pašije (28. 3.) a Bachovy a Vivaldiho instrumentální skladby v konfrontaci s jejich pražskými současníky (Antonín Reichenauer, Johann Jacob Schnell, Johann Joseph Ignaz Brentner; 11. 4.), tak poctu Jakubu Janu Rybovi (Rybovo české Stabat Mater a pašijové oratorium, Mozart; 4. 4.), velikonoční koncert pro Bohuslava Balbína (dobová česká, rakouská a italská tvorba; 8. 4.) a hudbu pražských jezuitů (25. 4.), raně barokní recitál kucemburského varhaníka Gillese Leyerse (6. 4.) a velikonoční koncert z renesanční i soudobé duchovní hudby (brněnský Ensemble Versus, 3. 5.).
Jeden z nejzajímavějších festivalových programů vysílal 3. 4. Český rozhlas: oratorium Johanna Adolfa Hasseho I pellegrini al Sepolchro, kterému předcházelo Zelenkovo velkopáteční responsorium Caligaverunt oculi mei, obojí v provedení souboru Capella Regia Praha, řízeného Robertem Hugem (sóla zpívaly sopranistky Michaela Šrůmová a Ludmila Vernerová, altistky Sylva Čmugrová a Eva Zbytovská, tenoristé Ondřej Šmíd a Dušan Růžička, a basista Jiří Poláček). I pellegrini byli v 18. století v českých zemích nejpopulárnějším Hasseho duchovním dílem – v originále i v úpravách (Hasseho vlastních i cizích). V Klementinu zazněla 3. 4. kutnohorská latinská verze druhého díla oratoria, Opera pro sacro Parasceves Die; její výtečné nastudování a uvedení je mimořádně záslužné – v současné době je Hasse u nás nezaslouženě málo známý.
Michaela Freemonová
DRAFT
During a recent visit to Prague I was fortunate to hear a concert of great interest. In the beautiful Mirror Chapel of the Clementinum, the former great Jesuit college of Prague’s Old Town, a program of music composed mainly by Jesuits or their students was performed by the Capella Regia Praha.
In recent times the sacred music of the Jesuit-educated Adam Václav Michna z Otradovic (c1600–1676) has become known through performances such as this. Indeed, a dedicated group of followers has formed in recent years to resurrect Michna’s compositions (of which only about one third are thought to survive) and bring this music to a wider audience through recordings. A selection from his Svatoroční muzika (Holy Music, 1661) was heard from the rear gallery of the Mirror Chapel (allowing the organ to be heard). The musicians then moved to the front of the chapel to perform the Missa Prima from Sacra et Litaniae (1654). A Sinfonia a 2 composed by the Italian Vincenzo Albrici (1631–1690), a former Kapellmeister to the Dresden court, was followed by works by the little-known Jesuit composers Karel Rabovius and Václav Majer: O Domine Jesu and O panis coelice. Finally, Antonio Vivaldi’s wonderful Magnificat setting (RV 610) was performed by the entire ensemble. Although at first it might seem strange to include this work in the program, it is possible that this particular version once was part of the St Nicholas music collection, a Jesuit church of Prague’s Kleinseite.
Director Robert Hugo elicited some beautiful solo and ensemble vocal work and splendid string playing from Capella Regia Praha in performances of music composed by Jesuits and their students, and compositions from their music collections of Bohemia’s brilliant era of Baroque music.